Gyilkos némaság uralkodott a szobában, a hely alkalmanként visszavert kongása akár a pisztoly dörrenése vagy sikoly az éjben, úgy hatott a csendben. Egyszerű kis szoba volt, semmi felesleges, a munkához nem közvetlenül odatartozó tárgy nem volt megtalálható benne, hiszen csak figyelemelterelésként hatott volna jelenlétük. Ellenben több tucatnyi befejezett és befejezetlen kép hevert mindenfelé, amelyet a Festő készített és aki most akár egy megveszett, sebzett és életéért –démoni dühvel párolsulva- küzdő vadra hasonlított, ahogyan a kép előtt mozgott. Az ecset néha hosszabb, néha rövidebb, egyszer egyenes, máskor kör alakban ért a vászonhoz és hagyta maga után a színt, azt a valamit, ami a dobozában nem jelent semmit, de, ha értő kezekbe kerül, már akár ott is műalkotásnak nevezhetnénk. A Festő hosszú haja nedvességtől nyirkosan alkotott csimbókokat fején és egyedül sapkája akadályozta meg benne, hogy nehogy véletlenül az is ecsetként kezdjen funkcionálni. Ha bárki látta volna most őt, az őrült szó -mellyel minden bizonnyal megilletti a látogató- tökéletesen kifejezte volna mindazon érzéseit a Festőnek, amelyek hosszú ideje, de főleg most kavarogtak benne és amelyeket egyfajta zsenialitással el is játszott. De ő nem olyan ember volt, akit érdekelt a külvilág és mindaz, ami nem a képeivel van összhangban, számára ezek teljesen felesleges, érdektelen és nevetséges apróságai voltak a létnek, ahogyan azok az emberek is előtte, akik egész életét az „alvás-evés-ivás-munka” quartett töltötte ki és semmiféle olyan dolgot nem tettek, amely eszmei értékével és gondolatával valami újat mutathatna az emberiségnek, értelmet adhatna ebben az értelmetlenségben, ennek a szürke csürhének a káoszában, mely ellepi a világot. Ő most is dolgozott. Alkotott, mert ő képes volt meglátni dolgokat, amit sokan nem és éppen ezért tartották legtöbben őrültnek, hiszen a pillanatokat örökítette meg vásznán, az olyan pillanatokat, amelyeket az ember rövidke élete során nem túl gyakran –legtöbbjük egyszer sem- láthat. Most
egy önarcképen dolgozott, de messze-messze túllépett
azon, amire e szót kitalálták és használták
más festők, rajzolók. Egy átlagos önarcképnek
nem lett volna értelme, ez számára semmi izgalmat
és érdekfeszítőt nem tudott volna nyújtani,
alkotásaiban azonban ez megengedhetetlen lett volna önmagával
szemben. Az
önarckép emberfej-nagyságú volt, eredeti
és élethű méretarányokkal, akárha
egy tükörbe nézne az ember, csakhogy –és
ez a szó, amely egyfajta tagadás, de egyben jóval
több is annál, valamiféle baljós kételyt
és sejtelmes éreztet az emberrel, aki meghallja, hiszen
tudja, ez rossz, ami így folytatódik, az sosem végződhet
rá nézve jól- a rajta lévő pillanat
veszett a megálmodott jövőbe. Minél
inkább a végkifejlet irányába haladt
a kép elkészültének sajátos ösvényén,
annál inkább fokozódott feszült izgalma,
és egy új, eleddig ismereten és mégis,
oly annyira áhitott érzés vett erőt rajta,
hiszen érezte: ez lesz a Tökéletes Alkotás.
Az a kép, amelynek a többi összes –ki számolta,
hány tucatnyi- mindössze előfutára volt, szinte
csak azért jöttek létre, hogy ezt az egyet szolgálják
és segítsék elő, ami már majdnem teljesen
kész is van. Nem,
ez nem fordulhat elő, ilyen nem létezhet és ha esetleg
valami csoda folytán mégis, hát ő végképp
eltörli onnan. A
képre nézett és utána a tükörbe.
Tényleg hihetetlenül realisztikus, akár bármelyik
festménye, mégis… ez az igazi, a legjelentősebb műve
életében. „Tökéletes
Alkotás – Utolsó Pillanat” –dörmögte magában
izgatottságtól hevesen és odatérdelt
a kép elé. A
Festő a lövés utáni másodpercben még
meglátta a képet, halála előtt egyetlen szót
préselt ki megkönnyebbülve:
|